Å få kick av et spark på leggen

16 personer og 11 ideer samlet i ett rom, rundt ett bord. Litt rart å si det, men det fikk jeg kick av.

«Nei», var den første tanken som falt ned i hodet mitt. Neeeiiii. Jeg vil ikke på kurs. Hva skal jeg der? Jeg har jo hatt en idé, lenge, og hvordan markedet fungerer kan jeg jo lese meg til. Andre får gå på kurs.

Heldigvis fikk jeg overtalt meg selv, og kamelen er slukt.

For, jeg likte det.

Innovasjon Norges kurs ”Fra idé til marked” arrangeres over hele landet. Uansett hvor du melder deg på får du et innhold som er støpt i én og samme form. Poenget er å samle flere relativt ferske gründere, og gi informasjon om tre essensielle ting i oppstartsfasen:

Forretningsmodellering
Lean Start- up
Etablerertilskudd

Det første jeg fikk øye på da jeg gikk inn i det halvfulle møterommet var tre dresskledde unge menn på enden av bordet. De nikket og hilste på meg da jeg kom inn, og skilte seg i så måte fra de mer voksne personene i rommet – de som på vanlig ”møtevis” stirret ned i kaffekoppen og fomlet med telefonen. Innrømmer glatt at jeg tenkte ”Jaja, app-gutter med pappas penger i lomma der”, i fordomsfullhetens navn. Unnskyld for det.

Rommet ble etter hvert fullt av mennesker som meg, og presentasjonsrunden viste heldigvis at jeg tok feil. De tre guttene hadde en ny teknologisk idé som de hadde utviklet sammen på videregående, og her satt det folk med ønske om å starte opp produksjon av helsekost, sikkerhetsutstyr, opplevelsesteknologi, og aktører innenfor turisme og yoga. Mens kurset gikk sin vante gang gjennom temaene, ble det stilt spørsmål, og tanker ble tenkt.

Bilde av powerpoint-presentasjon fra kurset Fra ide til marked. Bildet viser et titalls logoer fra aktører grunderbransjen i Trondheim
Flere av oss ytret frustrasjon over hvor vanskelig det er å orientere seg i gründerjungelen. Innovasjon Norge kunne berolige oss med at de ikke hadde helt oversikt de heller 🙂

Faglig sett var kurset nyttig, men det kreves mer enn et par timer for å forstå de tre temaene de pløyde gjennom. Jeg leste meg opp i forkant, noe som viste seg å være lurt.

Etter kurset fikk vi noen minutter sammen med rådgivere hos Innovasjon Norge. Det ble litt hektisk for min del, så for å ha fullt utbytte av en gylden face-to-face-samtale med en så viktig aktør innenfor denne businessen: Tenk gjennom hva du vil si på forhånd og ha helt konkrete problemstillinger på blokka. Da får du også de beste svarene.

Sosialt sett ble dette en aha-opplevelse. Jeg har vært enfoldig og som nevnt tidligere, fordomsfull. Jeg har sett for meg gründermiljøet i Trondheim som en opphopning av pappa-penge-stereotypene som beskrevet over.

De som satt der, var akkurat som meg – og jeg fikk skikkelig kick av å møte dem, lytte til deres erfaringer, og oppleve deres pågangsmot og råskap (i positiv betydning) som kreves av gründere.

Jeg tar på meg mye av skylda for egen uvitenhet, men tror også at media må rote seg litt ut av den berømte navlen (NTNU og bysentrum).

Det skal i hvert fall jeg. Så skal jeg sørge for å bli sparket litt mer på leggen. Risikoen for nettopp det er høyest på arenaene hvor andre gründere befinner seg, og dit skal vi.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *