Midt i blinken eller helt på bærtur?

En skrevet "lapp" hvor det står: Ut på tur :-) - Hvorfor - hvordan-når-sammen med - hvor - hvorfor ikke

Hvordan sørger vi for at det vi skal lage er noe dere har bruk for? Jo, ved å spørre.

En del av julegaven vi fikk fra Innovasjon Norge skal brukes til en omfattende markedsundersøkelse. Det vi skal finne ut mer om, er turvaner, hva som motiverer, og kanskje enda viktigere – demotiverer – folk til å komme seg ut i skog og mark.

Hvorfor vil vi finne ut mer om dere? Jo, fordi det er nettopp den kunnskapen vi trenger for å fortsette i riktig retning.  Å samle slik kunnskap i en tidlig fase, er et som på «gründerspråket» kalles å gjennomføre en Lean Startup.  Kort fortalt får det ut på å teste ideen/produktet «fort og gæli», og endre etter målgruppens behov før produktene er ute på markedet. Det vil sikre at vi treffer godt.

Vi kan selvfølgelig risikere å få svar vi ikke vil ha. Kanskje alle som svarer på den elektroniske spørreundersøkelsen sier at de slettes ikke trenger våre produkter, eller at våre ideer er helt på bærtur, bokstavelig talt? Det vil jo være helt grusomt.

Markedsunderøkelser består gjerne av flere trinn eller deler. En av delene er hvor en spør flest mulig personer om overordnede tema (kvantitativt). Det vi har tenkt er å lage en massiv (elektronisk) spørreundersøkelse som vi selvfølgelig håper sprer seg som ild i tørt gress på Facebook og i andre sosiale media 🙂 Vi vil også forsøke å få omtale gjennom magasiner og nettsteder som retter seg mot målgruppene, men det gjenstår å se om vi lykkes med det. Målet er i hvert fall å få minst 2000 svar fra folk i forskjellige målgrupper.

Apropos målgrupper: Da vi startet dette prosjektet var det personer med barn i alderen 1 – 10 vi hadde i tankene. Etter at vi åpnet bloggen har flere tatt kontakt med gode spørsmål om «sine» utfordringer i mobilitet, noe som har bidratt til å utvide horisonten vår en god del. Derfor er også foreldre og nærpersoner til barn med utviklingshemming, hundeeiere og hyttefolk (ja, faktisk) interessante å spørre. Å nå flest mulig av disse i markedsundersøkelsen vil derfor være et viktig mål for oss.

Illustrasjon av ti, tolv hender som viser tommel opp i forskjellige retninger
Når vi spør, kan vi risikere å få svar vi egentlig ikke vil ha. Litt ubehagelig å tenke på, men hvordan skal vi ellers lage noe som faktisk fungerer? Foto: freevector.com

Som nevnt består markedsundersøkelser av flere trinn. Trinn to for vår del vil bli å intervjue noen av de i målgruppen, face to face (kvalitativt). Det vi oppnår ved å foreta slike intervjuer er å få mer dybdekunnskap om behovet til målgruppen – gjerne basert på resultatene som kommer fram i den massive spørreundersøkelsen. Om noen for eksempel svarer at det er vanskelig å komme seg ut i naturen fordi barna blånekter, vil det være nyttig å spørre mer inngående om hvorfor. På sammen måte vil det være interessant å spørre noen direkte om nye «hjelpemiddel» for å komme seg ut vil ha noen reell effekt.

Svarene vi får kan som nevnt bli helt uventet. Men det er faktisk positivt for den videre prosessen. Det blir først og fremst utrolig gøy å endelig få nærkontakt med målgruppene, og det kribler i hele kroppen etter å sette i gang. Men det er mye arbeid, så det vil nok ta litt tid, som alt annet når gründervirksomheten hører fritida til. Uansett – om et par måneder håper vi at den elektroniske undersøkelsen er ute i verden, og at dere både bidrar til å spre den – og svarer på det vi lurer på 🙂

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *